Lesoverzicht - Yoga Centrum Assen

Hatha Yoga

De klassieke vorm van Yoga waarbij inspanning en ontspanning in evenwicht staan. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht, hierbij ontstaat ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd. Dit zorgt voor een groter, innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit, met ruimte voor je eigen ervaring. Of je het nu doet voor lichamelijke klachten, ter ontspanning of bewustwording, resultaat is er voor iedereen, ongeacht leeftijd of niveau.

Yin Yoga

In de Yin Yogales verloopt alles langzaam en rustig, je neemt tijd voor je lichaam en je gevoel. Door elementen van Yin Yoga ervaren wij ontspanning en stilte. Deze oefeningen zijn mild en een van de beste manieren om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Het kan mensen helpen die last hebben van vermoeidheid & stress om en druk hoofd “leeg” te maken of beter in slap te komen.

Vinyasa Yoga

Is een dynamische vorm van Yoga. Bij Vinyasayoga beweeg je jij redelijk intensief en deze vorm van Yoga is zeer geschikt als aanvulling op bijv. duursporten en krachtsporten. Het is de coördinatie van een flow van bepaalde houdingen op de beweging van de ademhaling. Je flowt als het ware van de ene naar de andere houding in een sequence. Het resultaat is een gezonde geest in een gezond lichaam.

Stress Relief Yoga

Heb je een drukke dag gehad? Veel aan je hoofd? Monday blues? Kom lekker ontspannen in deze fijne yogales voor stress release. Een zachte les, ook heel geschikt voor beginners, met zachte houdingen, ademhaling en meditatie om je aandacht helemaal naar binnen te richten. Je komt weer helemaal tot jezelf en alles gaat weer lekker stromen met de oefeningen die speciaal zijn ontworpen om eventuele blokkades op te heffen. Deze les is ook een fijne opvolger van de vorige om de dag fijn mee af te sluiten.

Ademhalingsmeditatie

Is een van de eenvoudigste en meest ontspannende vormen van meditatie. Wij leren verschillende manieren van ademhalingsoefeningen en meditatietechnieken om weer bewust te ademen en uiteindelijk te ontstressen. Je bent geconcentreerd bezig in het hier& nu, gisteren of morgen speelt even geen rol. Hierdoor leer je te genieten van het moment. De voordelen zijn:
• meer bewustwording en controle over de gedachten in je hoofd
• minder stress
• op zoek gaan wie je diep van binnen bent
• rustige bevalling
• meer rust, concentratie en ruimte in je hoofd vinden
• je aandacht in het hier en nu te
houden

Een goede diepe ademhaling ondersteunt de zuivering en de circulatie van het bloed, wat weer de basis is van je algehele welzijn, vitaliteit en immuniteit. Een diepe ademhaling heeft ook een diepe imact op je mentale staat van zijn. Als je echt diep ademt met gebruik van je buik dan voel je je veilig in je eigen lichaam en in verbinding met jezelf. Vaak genoeg ademen mensen onbewust oppervlakkig om die diepte te omzeilen, want dat is ook waar onze emoties zitten. En die emoties voelen, echt toe laten, daar zijn veel mensen onbewust bang voor.

Relax & Restore Yoga

Restorative Yoga is ideaal in tijden waarin we lichamelijk en geestelijk willen herstellen en opbouwen.
Wanneer we veel gegeven hebben, of dat nou fysiek is of mentaal, kan het vervolg zijn dat we ons verzwakt of uitgeput voelen en weinig contact hebben met ons lichaam. Dit kan ook aan de orde zijn als we herstellende zijn van ziekte. Door ontspanning te combineren met ademhalingsoefeningen en zachte bewegingen stimuleren we de herstellende, vernieuwende capaciteit van het lichaam. Door de zachte benadering en de fysieke ondersteuning reduceren wij stress en verbeteren je fysieke gesteldheid (ook als je bepaalde fysieke klachten hebt zoals bijvoorbeeld Fibromyalgie)

Power Yoga

Is een fantastische, sportieve oefenvorm om een sterk en gezond lichaam te krijgen en/ of te behouden. Emoties, spanningen en allerlei angsten slaan we op in ons innerlijke systeem. Deze vaak ongewenste en soms ook schadelijke verborgen klachten worden in het lichaam losgemaakt tijdens de oefeningen. Na het volgen van Power Yoga voel je je fitter, kalmer en energieker.

Aerial Flow Yoga

Aerial Yoga geeft op een andere manier invulling aan de Yoga les. Het grote verschil ten opzichte van andere Yoga vormen is dat je bij Aerial Yoga gebruik maakt van een doek. Dit is een soort Yoga hangmat. In deze les wordt gevlogen, gehangen en geschommeld in de doeken. Je bouwt op een speelse manier kracht en souplesse op en klassieke yogahoudingen ervaar je totaal anders in relatie tot de zwaartekracht. Door alleen maar te hangen, verlengt de wervelkolom en creëer je meer ruimte en ontspanning in rug, nek en schouders. Deze les is toegankelijk voor alle niveaus.
Tips vooraf: draag gemakkelijke kleding zonder ritsen of andere scherpe onderdelen, elstiekje in plaats van haarspelden en ook je sieraden mag je thuis laten en graag een shirt draagen met korte of lange mouwen ivm schoonhouden van de doeken

Restorative Aerial Yoga

Puur ontspannen….dat is Restorative Aerial Yoga. Gedragen door een doek laten wij het lichaam herstellen, laten los waar spanning vastzit en bouwen flexibiliteit op een dieper niveau op. De meditatieve flow, geleid door de adem, helpt bij het creëren van ruimte in je ruggengraat, heupen, gewrichten en vastzittend bindweefsel. Samen met het doek kom je net iets verder in de strekkingen en de ontspannende houdingen dragen, masseren en wiegen je. In deze les ervaar je de ultieme ontspanning, wegzinkend en schommelend en kom je in je eigen doek helemaal tot rust.

Tips vooraf: draag gemakkelijke kleding zonder ritsen of andere scherpe onderdelen, elstiekje in plaats van haarspelden en ook je sieraden mag je thuis laten en graag een shirt draagen met korte of lange mouwen ivm schoonhouden van de doeken