Lesoverzicht - Yoga Centrum Assen

Hatha Yoga Flow

Kom weer lekker in je lijf! De basis van deze les is Hatha, met een vleugje vinyasa wat zorgt voor een fijne flow die ook zijn rustmomenten kent. De meeste asana’s (Yogahoudingen) vloeien in elkaar over zodat je in een meditatieve staat komt waarin de mind verdwijnt in de vloeiende bewegingen van je lichaam. Je hoofd wordt rustig en je voelt dat je wat gedaan hebt want er wordt in deze les o.a. gewerkt aan core kracht, stabiliteit, verlenging en souplesse. Een les waar zowel kracht als zachtheid van het stretchen elkaar in balans houden.

Yin Elements

In de Yin Elements Yogales verloopt alles langzaam en rustig, je neemt tijd voor je lichaam en je gevoel. Door elementen van Yin Yoga ervaren wij ontspanning en stilte. Deze oefeningen zijn mild en een van de beste manieren om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Het kan mensen helpen die last hebben van vermoeidheid & stress om en druk hoofd “leeg” te maken of beter in slap te komen.

Vinyasa Yoga

Is een dynamische vorm van Yoga. Bij Vinyasayoga beweeg je jij redelijk intensief en deze vorm van Yoga is zeer geschikt als aanvulling op bijv. duursporten en krachtsporten. Het is de coördinatie van een flow van bepaalde houdingen op de beweging van de ademhaling. Je flowt als het ware van de ene naar de andere houding in een sequence. Het resultaat is een gezonde geest in een gezond lichaam.

Stress Relief Yoga

Heb je een drukke dag gehad? Veel aan je hoofd? Monday blues? Kom lekker ontspannen in deze fijne yogales voor stress release. Een zachte les, ook heel geschikt voor beginners, met zachte houdingen, ademhaling en meditatie om je aandacht helemaal naar binnen te richten. Je komt weer helemaal tot jezelf en alles gaat weer lekker stromen met de oefeningen die speciaal zijn ontworpen om eventuele blokkades op te heffen. Deze les is ook een fijne opvolger van de vorige om de dag fijn mee af te sluiten.

Ademhalingsmeditatie

Is een van de eenvoudigste en meest ontspannende vormen van meditatie. Wij leren verschillende manieren van ademhalingsoefeningen en meditatietechnieken om weer bewust te ademen en uiteindelijk te ontstressen. Je bent geconcentreerd bezig in het hier& nu, gisteren of morgen speelt even geen rol. Hierdoor leer je te genieten van het moment. De voordelen zijn:
• meer bewustwording en controle over de gedachte in je hoofd
• minder stress
• op zoek gaan wie je diep van binnen bent
• rustige bevalling
• meer rust, concentratie en ruimte in je hoofd vinden
• je aandacht in het hier en nu te
houden

Een goede diepe ademhaling ondersteunt de zuivering en de circulatie van het bloed, wat weer de basis is van je algehele welzijn, vitaliteit en immuniteit. Een diepe ademhaling heeft ook een diepe imact op je mentale staat van zijn. Als je echt diep ademt met gebruik van je buik dan voel je je veilig in je eigen lichaam en in verbinding met jezelf. Vaak genoeg ademen mensen onbewust oppervlakkig om die diepte te omzeilen, want dat is ook waar onze emoties zitten. En die emoties voelen, echt toe laten, daar zijn veel mensen onbewust bang voor.

Yoga dans

Yoga dans is een heerlijke dynamische en ritmische les, die je uitnodigt om van je mat af te stappen en de asana’s (yogahoudingen) mee te nemen in de ruimte. Een lekkere combinatie van yoga en dansen

Power Yoga

Is een fantastische, sportieve oefenvorm om een sterk en gezond lichaam te krijgen en/ of te behouden. Emoties, spanningen en allerlei angsten slaan we op in ons innerlijke systeem. Deze vaak ongewenste en soms ook schadelijke verborgen klachten worden in het lichaam losgemaakt tijdens de oefeningen. Na het volgen van Power Yoga voel je je fitter, kalmer en energieker.

Mindful Yoga

Het beste uit 2 werelden~Mindfulness en Yoga.
Mindfulness yoga is een vorm van Hatha yoga waarbij de techniek van meditatie op de voorgrond ligt. Dit betekent dat in actieve vorm, door het uitvoeren van verfijnde bewegingsoefeningen, opmerkzaamheid (mindfulness) beoefend en gescherpt wordt.

In het lichaam is meer op te merken dan alleen de bewegingen die het maakt met alle mogelijk- en onmogelijkheden. We hebben ook gedachten, er zijn stemmingen, emoties en allerlei andere innerlijke reacties. Wanneer we stiller en met meer aandacht gaan bewegen ontvouwt zich een heel spectrum aan waarnemingen die ons kunnen verrassen.

Mindfulness helpt om oordeelvrij dichtbij de ervaring van het moment te blijven. Een zachte, vriendelijke houding is daarbij een voorwaarde én kwaliteit die mindfulness ontwikkelt. Het perspectief is: bewuster en soepeler omgaan met jezelf en met de indrukken van alledag

Hatha Yoga

De klassieke vorm van Yoga waarbij inspanning en ontspanning in evenwicht staan. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht, hierbij ontstaat ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd. Dit zorgt voor een groter, innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit, met ruimte voor je eigen ervaring. Of je het nu doet voor lichamelijke klachten, ter ontspanning of bewustwording, resultaat is er voor iedereen, ongeacht leeftijd of niveau.